INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Edgar Kováts (Kovács)     

Edgar Kováts (Kovács)  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 1968-1969 w XIV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Kováts (Kovács) Edgar (1849–1912), architekt, malarz, pisarz. Ur. 27 IX w Karapczowie (Bukowina). Ojciec K-a Antoni, z pochodzenia Węgier, z zawodu ekonom, zajmował się polityką; był posłem do Sejmu Galicyjskiego i do wiedeńskiej Rady Państwa. W l. 1859–66 K. mieszkał w Czerniowcach, tam uczył się malarstwa i rysunku pod kierunkiem nauczyciela szkoły realnej, artysty malarza Michała A. Godlewskiego. Z kolei podjął studia W Wyższej Szkole Technicznej we Lwowie, by następnie kontynuować naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu i na Politechnice w Zurychu, gdzie był uczniem Godfryda Sempera. Tu kolegował z późniejszym wybitnym architektem krakowskim T. Stryjeńskim. Następnie przeniósł się K. do Wiednia, gdzie w l. 1872–88 był uczniem i asystentem G. Sempera i K. von Hasenauera. W r. 1878 otrzymał dyplom architekta. W l. 1889–94 był asystentem F. Kirschnera. K. brał udział w prowadzonych przez Hasenauera i Kirschnera pracach z zakresu architektury. Osobiście kierował restauracją kościoła Barnabitów i pałacu Herbersteinów w Wiedniu. W r. 1877 K. objął posadę nauczyciela w l. Austriackiej Szkole Rzemieślniczo-Budowlanej (Baugewerbeschule) w Wiedniu i pozostał na tym stanowisku do r. 1895. W tym czasie K. nadsyłał swoje projekty na konkursy architektoniczne, np. na gmach Sejmu Galicyjskiego we Lwowie, muzeum śląskiego we Wrocławiu i in. Projekty architektury wystawiał w Wiedeńskim Klubie Artystów (1890), którego był członkiem; wystawiał również prace malarskie o tematyce kwiatowej i rodzajowej. Niektóre obrazy malował wspólnie z Maxem Levisem (np. Nadliczbowy). W r. 1891 wystawiał w Glaspalast w Monachium. W r. 1893 Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie wystawiło obraz K-a Studium starca.

W r. 1895 K. objął dyrekcję Szkoły Przemysłu Drzewnego w Zakopanem, założonej w r. 1878 przez Tow. Tatrzańskie, i pełnił tę funkcję do r. 1900. Rozwijał ożywioną działalność w propagowaniu form architektonicznych, zwłaszcza zaś zdobniczych, opartych na swoistej stylizacji motywów, którą nazywał «sposobem zakopiańskim», przeciwstawiając się istnieniu «stylu zakopiańskiego». Na ten temat ogłosił w r. 1899 publikację pt. Sposób zakopiański (także po niemiecku i francusku), z licznymi ilustracjami. K. ogłaszał także artykuły w „Architekcie” i gdzie indziej. Pisał również wiersze. W r. 1900 zaprojektował na Wystawie Powszechnej w Paryżu pawilon oparty na wymyślonych formach «zakopiańskich». Za pawilon ten otrzymał złoty medal. W t. r. zamieszkał we Lwowie i został profesorem architektury tamtejszej Politechniki.

Poglądy artystyczne K-a Wywołały ostrą polemikę, która z największym nasileniem toczyła się zwłaszcza w r. 1901 na łamach prasy lwowskiej i na zebraniach lwowskiego Związku Literacko-Naukowego. Artyści malarze, rzeźbiarze i architekci lwowscy i krakowscy ogłosili wtedy manifest za narodowym «stylem zakopiańskim» (sformułowanym przez S. Witkiewicza), przeciwko formom propagowanym przez K-a, zbyt bliskim alpejskiego zdobnictwa. W praktyce artystycznej różnice były niewielkie. Widzieli to współcześni, o czym świadczy wierszyk z „Zielonego Balonika”, najpewniej pióra T. Noskowskiego. W r. 1901 odbyła się we Lwowie wystawa projektów architektonicznych K-a z okresu wiedeńskiego, oryginalnych rysunków do opublikowanego Sposobu zakopiańskiego, przykładów galicyjskiego przemysłu artystycznego (z „Wystawy Powszechnej w Paryżu”, 1900) oraz obrazów: studia olejne z natury, widoki Tatr i cykl widoków z Kastelówki we Lwowie. Na I Wystawie Tow. Polskiej Sztuki Stosowanej w Muzeum Narodowym w Krakowie w r. 1902 wystawiono fotografię pianina wykonanego przez firmę J. Kerntopf i Syn w Warszawie wg projektu K-a. K. brał także udział w wystawach architektury we Lwowie. Będąc profesorem architektury i form architektonicznych Politechniki we Lwowie, został K. rektorem tej uczelni w r. 1906.

Pracami K-a w zakresie architektury były m. in.: restauracja cerkwi bazylianów w Żółkwi i rozbudowa gmachu konwiktu jezuitów w Chyrowie, gdzie wzniósł kaplicę. K. dekorował greckokatolicki kościół w Drohobyczu, projektował neorokokowe organy w kościele dominikanów we Lwowie, a do Domu Polskiego Tow. Polskiej Bratniej Pomocy i Czytelnictwa Polskiego w Czerniowcach zaprojektował piece kaflowe oparte na wzorach zakopiańskich (ok. 1906) i in. Obrazy K-a (widoki Zakopanego i wnętrza pawilonu Galicji w stylu zakopiańskim z wystawy w Paryżu w r. 1900) znajdowały się w Tow. Przyjaciół Nauk w Przemyślu. Także księgozbiór K-a przekazany został temu towarzystwu. K. był członkiem korespondentem Grona Konserwatorów Galicji Wschodniej. Był kawalerem Orderu Żelaznej Korony. Zmarł 4 VI 1912 r. we Lwowie.

 

Łoza, Architekci; Österr. Biogr. Lexikon, Graz–Wien–Köln 1967; Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler; Chwalewik, Zbiory pol., II 125, 129; Katalog I Wystawy Tow. Polska Sztuka Stosowana. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kr. 1902 s. 24; Orłowicz M., Ilustrowany przewodnik po Lwowie, Lw. (1925) s. 110; – Dobrowolski T., Sztuka Młodej Polski, W. 1963; Historia sztuki polskiej, Pod red. T. Dobrowolskiego i W. Tatarkiewicza, Kr. 1962 III; Polskie życie artystyczne w latach 1890–1914, Pod red. A. Wojciechowskiego, Wr.–W.–Kr. 1967; – „Kraj” 1899 nr 27, 1900 nr 6, 7; „Roczn. Tow. Przyj. Nauk w Przemyślu” R. 3: 1913–22 s. 23, 49; „Tyg. Ilustr.” 1900 t. 1 nr 7 s. 124–5 (fot.), 1901 nr 45, 49, 1906 t. 2 nr 28, 38; „Ziemia” R. 2: 1911 nr 23; – Arch. Muz. Tatrzańskiego; Arch. Szkoły Przemysłu Drzewnego w Liceum Technik Plastycznych w Zakopanem; – Informacje K. Żurowskiej (list z 22 III 1968).

Ignacy Trybowski

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.